Welke teams anno 2026 in onze zijspancross KNMV en MON

Zoals elk jaar ontstaat er een duidelijk “domino-effect” zodra rijders en bakkenisten van team wisselen, en ook richting het seizoen 2026 zet deze trend zich voort.

De meeste broederduo’s blijven gelukkig samen, wat hun continuïteit en prestaties ongetwijfeld ten goede zal komen. De Prunier-broers stappen over naar een 4-takt motor, terwijl de Lielbaridis-broers trouw blijven aan hun MEGA-krachtbron – een krachtig signaal van stabiliteit en vertrouwen in hun materiaal uitstralen.

Vanuit België is er voorlopig weinig nieuws. We wachten vooral op positieve updates rond Marvin Vanluchene, die nog steeds rekent op de gemotiveerde Nicolas Musset als co-piloot. Ook bij Hermans blijft het nog even stil, al werden hij met Ben vd Bogaart afgelopen weekend door de FIM gehuldigd als wereldkampioenen 2025.

In Nederland daarentegen zorgen enkele teamwissels bij GP-rijders nu al voor beweging. Het belooft een dynamische aanloop naar het seizoen 2026 te worden.

Nationaal niveau en WK-uitstappen

Op nationaal vlak, met mogelijk enkele uitstappen naar het Wereldkampioenschap, zijn er al een aantal veranderingen zichtbaar. Zeker is dat we hier mogelijk nog enkele namen vergeten zijn!

  • Koen Grondman – Ross Vincent
  • Winston Derksen – Sven Van Dommelen
  • Niels Hendrickx – Tayim Kaethoven
  • Ijen Kops – Robin Könst
  • Andreas Clohse – Arne Van Hamel
  • Jean-Pierre Clohse – Wim Swennen

GP-caravaan 2026

Al zeker zien we onderstaande teams terug in de Grand Prix-caravaan:

  • Stefan Weijers – Joel Hoffmann
    Het duo Stefan Weijers en Joel Hoffmann overtrof in 2025 alle verwachtingen. Ze lijken voor elkaar gemaakt en zullen in 2026 volledig inzetten op de strijd in het Wereldkampioenschap. Hou dit team zeker in de gaten.
  • Tim Prummer – Loet Van de Putten
    Team Prummer verraste vele fans na een schitterende reeks in Heerde. Oorspronkelijk leek de samenwerking met Jarno Steegmans voort te zetten, maar dit werd plots stopgezet. Voor 2026 start Tim Prummer samen met Loet Van de Putten, die vorig jaar nog actief was met Jason Vandaele.
  • Adrian Peter – Julian Zimmermann
    De ervaren Duitser Adrian Peter wist snel de 27-jarige Julian Zimmermann vast te leggen voor 2026. Zimmermann is geen onbekende voor Peter; beiden kwamen regelmatig tegen elkaar uit in het Duitse kampioenschap en andere internationale wedstrijden.
  • Verhees Boyd – Andy Schlinnertz
    Na slechts één volledig WK-seizoen samen, besloten de broers Boyd en Peer Verhees elk hun eigen weg te gaan. Boyd start in 2026 samen met de ervaren Duitstalige Belg Andy Schlinnertz (27). Schlinnertz is vooral bekend als voormalig bakkenist van Jan Hoormann en heeft deelgenomen aan diverse recente WK-wedstrijden en het Duitse kampioenschap. Zijn ervaring zal een groot voordeel zijn voor de jonge Nederlander Boyd, die zijn carrière verder wil ontwikkelen.
  • Thom van de Lagemaat – Han van Hal
    Thom van de Lagemaat wist Han van Hal aan zich te binden, nadat deze het zijspan van Stephan Wijers had verlaten. Het duo reed eerder al samen, en zowel technisch als qua samenwerking lijkt de klik aanwezig. Met startnummer #99 zullen Van de Lagemaat en Van Hal in 2026 proberen hun resultaten te evenaren of zelfs te verbeteren.
  • Kelly Debruyne – Aivar Van Der Wiel
    Kelly Debruyne keert terug in actie als Grand Prix-rijdster. Ze wordt bijgestaan door Aivar Van Der Wiel, die na langdurig blessureleed weer in competitie komt. Samen hopen ze het team naar belangrijke punten te leiden.
  • Dan Foden – Noah Weinmann
    Ook dit duo zal opnieuw van start gaan en hun talent in de Grand Prix laten zien, na afgelopen jaar zagen we schitterede uitslagen en dit was dan ook geen verassing.