De 13 met Marvin Vanluchene

Na het boeiende interview dat we hadden met Peter Vandebroek konden we natuurlijk niet nalaten om de kapitein van Team Vanluchene ook aan de tand te voelen. Dit deden we rond het jaarlijkse eetfestijn wat alweer een groot succes was. Bij Peter hadden we al een paar kleine hints gegeven welke wij in de wandelgangen hadden opgevangen als zijnde het frame waarmee ze zouden rijden en wat andere zaken. Marvin heeft rond zijn eetfestijn zelf duiding gemaakt over volgend seizoen, en dit leverde wederom een mooie ronde op met prangende vragen. Zin gekregen om vraag en antwoord van de nog steeds jongste wereldkampioen zijspannen aller tijden te lezen? Klik dan op de Foto en geniet.

Foto: Shots by Lien

1) Je vader heeft ettelijke nationale titels bij elkaar gereden als solorijder op latere leeftijd nam hij de stap naar de zijspannen en niet zonder succes. Lag het niet meer voor de hand dat jij naar de solo’s zij gaan of waarom dan toch de keuze zijspannen?
“Je zou dit misschien inderdaad kunnen denken, ik heb wel als ik jonger was met een solo geprobeerd. Maar dit leek al snel niet mijn ding te zijn, en toch zeker niet om mijn vader te evenaren op dit vlak. Met het zijspan heb ik dan voor het eerst geprobeerd of 6 jarige leeftijd en dit beviel ons meteen beter. Na enige pauze ben ik dan pas herbegonnen op 13 jarige leeftijd.”

2) Ik ken jouw en de familie al wat langer dan menig ander. Toen ik jaren terug bij je pa kwam voor onderdelen en sponsor spulletjes af te leveren was je steevast in de werkplaats bij je pa te vinden. Hoe trots ben je op jezelf en de mensen rondom je heen dat jij je belofte ten opzichte van je vader hebt kunnen waarmaken namelijk wereldkampioen worden, en dan nog de jongste ooit!
“Ja inderdaad, dat was toch wel mijn grootste taak om dit ooit te kunnen vervullen. Jammer genoeg kon hij daar geen getuige meer van zijn. Ook naar mijn zus en familie toe was dit een grote ontlading, ze weten ook hoeveel ik daar voor gedaan en gelaten heb. Dat ik dan de jongste ooit ben voorlopig neem ik er wel graag bij, maar het was toch vooral ooit die Wereldtitel behalen die bij mij een rol speelde!”

3) Afgelopen seizoen was er vooral een met heel wat tegenslag en vanuit een verloren positie terug vechten. Knieperikelen, technische problemen, het laatste jaar van Robbie,… hoe kijk je hierop terug? Wetende dat na de zomerstop jullie team veruit de sterksten waren van het hele pack. Om alsnog derde in de wereld te eindigen! Het zal met gemengde gevoelens zijn het jaar 2022?
“Ja dat klopt, een winter voorbereiding met het team hadden we al niet kunnen doen. En ik had al helemaal geen fysieke voorbereiding gehad. Dus wisten we wel dat het een lastig seizoen zou worden! In Oktober werd ik aan de heup geopereerd wat op zich nog geen probleem zou geweest zijn, maar in februari kwam daar dan nog een last minute operatie bij aan de knie. Dit zorgde ervoor dat ook de revalidatie sneller dan voorzien moest verlopen en dit ook allemaal niet zo goed is natuurlijk. Uiteindelijk zat de snelheid er wel snel terug in, maar fysiek kwam ik gewoon veel te kort. Maar zonder mechanische pech de 1e 2 GP’s hadden we zeker door eventuele schade te beperken toch wel mooi wat punten kunnen behalen die we uiteindelijk in Rudersberg misschien wel te kort kwamen.. Het is zoals de meeste mensen wel zeggen een bronzen medaille met een gouden randje. Maar we kopen er jammer genoeg niks mee, en hadden ondanks een mindere voorbereiding toch enkel maar de Wereldtitel in het hoofd.”

Foto: Shots by Lien

4) Afgelopen jaren kon je steevast rekenen op top bakkenisten, misschien wel de betere van het moment. Is het moeilijk om als kleiner, familiegericht team die jongens aan je binden? “Ik kon uiteraard altijd van geluk spreken met top bakkenisten te rijden. Maar welk team je ook bent, als er niet in je geloofd word of ik geen resultaten kon voorleggen dat die jongens ook niet zouden ingestapt zijn. En ik heb het grote geluk gehad steeds op de beter jongens te mogen rekenen, waarvoor ik dankbaar ben.”

5) Kan je me zeggen wat voor jouw de grote verschillen zijn op technische en persoonlijk vlak tussen Ben van den Bogaart en Robbie Bax?
“Dat is moeilijk te zeggen, het zijn alle 2 toppers he! Dat weet iedereen, op en naast het parcours. Ben heeft mij wel naar de top gebracht, ik kwam van Nr.9 plots naar Nr.1. Dit was in enorme stap die niemand had zien aankomen, en daar heeft Ben toch wel een heel grote bijdrage in! Robbie is naar mijn mening wel de snelste bakkenist in het zijspan, niks kost hem (precies) moeite. En je zal nooit sneller een S bocht kunnen nemen dan met Robbie.”

6) Hoe Ver staan jullie al met de voorbereidingen naar volgend seizoen wetende dat er afgelopen weekend jullie jaarlijks eetfestijn was. Of ben je nog niet echt bezig met volgend jaar?
“De voorbereidingen beginnen terug stilletjes op gang te komen, zoals je al gezien hebt hebben we onze nieuwe bakkenist kunnen aankondigen ‘Nicolas Musset’. Nicolas had beslist te stoppen, en zou dit ook doen. Uiteindelijk zijn we wat aan de praat geraakt, en heeft hij besloten dat hij toch nog een jaar wilde rijden en met mij. In mijn ogen één van de meest technische bakkenisten in het zijspan wereldje! Of ik gelijk heb.. dit zullen wij moeten met de resultaten tonen. We kijken alvast er enorm naar uit om even samen te rijden maar dit zal nog wat tijd vragen. Eerst nu eens de winter goed gebruiken om ‘hopelijk’ mijn knie terug in goede vorm te krijgen! En ook konden we de opnieuw de samenwerking met Davy Maris en Hocob framebouw aankondigen om met VMC frames te rijden.”

Foto: WSC

7) Als team is het steeds leuk te weten dat je over solide sponsoren kan beschikken. Ook jij hebt tal van trouwe sponsoren, die je steunen. Hoe zie je de toekomst tegemoet voor jezelf in verband met sponsoren en is er nog ruimte voor jongens die de stap willen maken naar de grand prix wedstrijden om alles rond te krijgen?
“Ja wij kunnen inderdaad rekenen op onze tal van sponsoren, GELUKKIG! Wij hopen dit dan ook naar de toekomst verder te kunnen doen. Want het is voor iedereen een moeilijke tijd, onze hobby wordt helaas enkel maar duurder maar voor onze sponsoren is dit net hetzelfde naar hun branche toe. Maar we zijn heel blij met onze sponsoren, en we doen dan ook ons uiterste best om tevreden te houden op allerlei manieren! Voor jongens die de stap willen maken is het zeker niet eenvoudig, maar dit was het voor ons in der tijd ook niet.. Dus als de wil en inzet er is moet dit wel goed komen, want dit heeft de zijspancross nodig nieuwe
teams die hun aanmelden.”

8) Peter Vandebroek is al jaar en dag jullie monteur. Hoe belangrijk is Peter voor jezelf en het gehele team? Zitten jullie vaak samen om dingen door te nemen of loopt dit wel los?
“Peter is inderdaad een heel belangrijke schakel in het team, maar dit is iedereen in het Team. De ene is wat meer in beeld dan een ander, maar allemaal even belangrijk. Winnen doe je niet alleen, maar met het ganse team!”

9) We verliezen dit jaar tal van grote namen in onze mooie sport. Is dit een gedeeltelijk gevolg van de aanslepende pandemie. Te weinig wedstrijden meetellend voor het WK geen goed oog op de toekomst met de oorlog en stijgende energieprijzen?
“Tja, dat klopt. Maar ik denk ook dat dit al altijd zo een beetje is geweest. Velen van hun zitten al zolang in de zijspansport dat je eens moet de keuze maken. Het is altijd jammer, maar ik begrijp zeker hun keuze! Hopelijk is de pandemie nu wat achter de rug en krijgen we in 2023 opnieuw een WK waardige kalender!”

Foto: Shots by Lien

10) De jeugd heeft de toekomst horen we vaak. Zelf ben je ook nog bij die generatie en kan nog jaren mee. Wie zie jij de komende tijd de neus aan het venster steken of blijven de huidige teams nog wel even stand houden?
“Ik denk als Bax & Hermans nog enkele jaren verder gaan dat deze wel aan de top zullen blijven! Maar het is mooi zoals de Prunier gebroeders en de Lielbardis twins dat zij hun komen mengen in de strijd vooraan. Dit is mooi voor de sport en goed voor het spektakel.”

11) In de ons omringende landen is er wel werk gemaakt van een mooi kampioenschap voor de zijspannen. Wat is er dan in België fout gelopen dat wij nagenoeg geen wedstrijden meer hebben, en als er dan eentje is dan is het een anti zijspan track, totaal van de pot gerukt denk ik dan maar wat kunnen we veranderen volgens jou?
“Goede vraag, maar daar ga ik niet veel op antwoorden haha. Daar zal iedereen zijn mening over hebben, en zoals je ziet teveel verschillend wat anders waren er wel al oplossingen. Eén ding is heel zeker de waarheid men moet veel ‘meer samenwerken’!”

12) We horen in de wandelgangen en via radio paddock dat WSC een mooi gevulde kalender zal kunnen aanbieden voor 2023. Eerst zag het er voor afgelopen jaar ook nog best ok uit maar andere factoren gooiden weer eens roet in het eten. Waar hoop jij als gedreven
rijder op voor volgend jaar? En wat kan of moet WSC in deze moeilijke periode anders gaan doen om onze sport weer de nodige ademruimte te geven?

“Ik hoop vooral op een WK waardige kalender met opnieuw 10-14 WK wedstrijden. Dat zou al een grote stap terug vooruit zijn en hopelijk met niet allemaal wedstrijden boven de 600km, zodat sponsoren en supporters te kansen krijgen om een paar wedstrijden mee te pikken. Want uiteindelijk zijn het die mensen die wij nodig hebben als zijspansport!”

13)Zoals het er naar uit ziet krijg je samen met Nicolas ruimschoots de gelegenheid om jullie volledig te gooien in de race voor de titel. Met 14 wedstrijden zijn je gebeden verhoort, toch wel vele kilometers voor de verschillende teams. Kan dit geen domper zijn voor de minder bedeelde teams denk je? En is dit voor jullie team ook een extra inspanning om elke keer de verre reis te maken?
“Het zal voor iedereen een extra inspanning vergen denk ik. Voor bedeelde of minder bedeelde teams. Het moet allemaal betaald worden, als je wil meedoen voor de punten. Ook gezien iedereen nog een voltijdse werkbaan heeft.. krijg het maar allemaal klaar met uw werkgever! We zullen zien, of de 14 wedstrijden blijven. Maar hoe dan ook, het ziet er eindelijk weer eens goed uit voor de zijspannen wat een degelijke kalender betreft.”

Foto: WSC