Na een succesvolle ontmoeting op dinsdag 7 maart tussen de ACU Motorcrosscommissie en enkele geïnteresseerde partijen, is de ACU Motocross-commissie is verheugd om ons de volgende update te geven met betrekking tot naar het British Sidecar Cross Championship 2023.
Het Britse kampioenschap bevindt zich momenteel in een moeilijke situatie met een gebrek aan potentiële organisatoren vanwege de toenemende trend dat Sidecar Crews op het laatste moment aan evenementen deelnemen. Dit creëert onzekerheid en gevolgen voor de financiële levensvatbaarheid van elke club of organisator die als zodanig een ronde draait. Dit wordt voor veel clubs een te groot risico waardoor wedstrijden worden geannuleerd.
De ACU heeft momenteel potentieel 4 rondes met drie bevestigde wedstrijden, in Wakes Colne (16 april), Dean Moor (2 juli) en Schoolhouse MX (27 augustus) en we hebben goede hoop na de eerste gesprekken dat dit kan worden verhoogd tot 4, waarbij alle evenementen de datums van Wereldkampioenschappen vermijden.
Om het Britse kampioenschap te laten doorgaan, is het van cruciaal belang dat teams het eerste evenement vóór de sluitingsdatum aanmelden en er moeten meer dan 20 aangemelde teams zijn, aangezien dit absoluut kosten essentieel is voor het veiligstellen van de reeds bevestigde wedstrijden.
Het grootste struikelblok dat de ACU tegenkomt vanaf een organisatorenpunt, is dat rijders niet of extreem laat aanmelden voor een wedstrijd. Tijdens de vergadering zijn enkele wijzigingen aangebracht in het reglement waarvan wordt gehoopt dat dit de rijders zal helpen aanmoedigen om deel te nemen aan de serie en om de evenementen voor iedereen kosteneffectiever te maken.
Wijzigingen voor 2023:
• Er is geen inschrijfgeld en het inschrijfgeld voor clubs blijft hetzelfde als in 2022, ook al zijn kosten voor de organisatoren dit jaar toegenomen.
• Prijzengeld blijft gelijk.
• Er wordt alleen vrij getraind in plaats van getimed.
• Gates-posities tegen kampioenschapsposities in 2022 voor de eerste ronde, daarna volgens kampioenschapsposities na de eerste wedstrijd voor de resterende ronden.
• Geen waarnemingsrondes.
Het is belangrijk dat iedereen achter dit kampioenschap staat en eraan deelneemt, zo niet de toekomst van de British Sidecar Championship kan in gevaar komen. We werken allemaal zo hard als we kunnen om te redden, te behouden wat er is en deze series terug levendig te maken. Uiteindelijk is het nu aan jullie, de Crews, om dit te ondersteunen en de toekomst van het kampioenschap weer te opwaarderen naar een volwaardige competitie. Mooie kans voor teams uit België en Nederland om op hun beurt kans te maken op de Britse titel. En als extra stimulans op hele mooie banen extra ritme op te doen!