De Halstead Club was gastheer voor de vijfde ronde van het ACU British Sidecarcross-kampioenschappen van 2022
op het Wakes Colne-circuit in Essex. De baan was in uitstekende staat met veel veranderingen sinds de zijspannen
daar voor het laatst aantraden met langere rechte stukken vanaf het begin en het verwijderen van de wave sectie.
Er werd regelmatig water gesproeid om het stof op een beheersbaar niveau te houden op wat een van de heetste dagen van het jaar was.
Met in alle voorgaande rondes zeer nauw bevochten strijd om de leiding in het kampioenschap, zou het zeker spannend worden,
en deze keer was geen uitzondering. Wilkinson-Millard waren beiden geblesseerd na een zware crash tijdens de laatste GP,
in hun woorden was deze week een “Damage limit Weekend”. Ze begonnen de dag met de rode plaat en vochten hard in alle drie de races,
maar het was Brown- Chamberlain die de drie overwinningen pakte en een voorsprong van vier punten had aan het
einde van een geweldige racedag.
Het racen begon met een vroege voorsprong voor Brown-Chamberlain, die de hele tijd de leiding vasthielden en hun eerste grote overwinning pakten. Wilkinson-Millard waren de snelsten in de achtervolging en werden tweede.
Campbell-Graham hadden een geweldige start in de strijd met Molds-Gray in de eerste paar bochten, maar het waren laatstgenoemden die het voordeel en een veilige derde plaats pakten. Met Campbell-Graham die als vierde over de finish kwamen. Graeme-Henderson vochten mee om de andere ereplaatsen met Hodges-Wilkinson, maar kregen een lekke band
in het achterwiel, ze probeerden door te rijden, maar het wiel kwam van de velg en liet hen achter op de baan. Hodges-Wilkinson werden vijfde net voor Pelling-Curnow die een knappe race reden.
In race twee was het Wilkinson-Millard die de holeshot pakte. Graeme-Henderson en Molds-Gray streden om de tweede plaats met Brown-Chamberlain net achter zich. Nog binnen de eerste paar ronden werden Molds-Gray tweede met Brown-Chamberlain op de derde plek. Maar het was voor Wilkinson-Millard allemaal over te doen toen ze in een bocht te ver gingen en hun rivalen de binnenkant opschoten. Brown-Chamberlain zagen nu hun kans schoon en vochten zich voorbij de wedstrijdleiders om de leiding over te nemen en opnieuw te winnen.
Wilkinson-Millard waren nu vastbesloten om zoveel mogelijk punten terug te winnen, in dit stadium telt elk punt, en vochten hard in de hoge temperatuur om alsnog tweede te worden voor Molds-Gray. Daarachter vochten Hodges-Wilkinson hard om de vierde plaats te behalen, met Campbell-Graham streden met Graeme-Henderson tot de laatste meters om de vijfde plaats te nemen.
In de laatste kampioenschapsrace van de dag hadden Wilkinson-Millard aan het begin van de race nog steeds een kampioenschapsvoordeel van één punt en waren vastbesloten om dat zo te houden. Maar het was Brown-Chamberlain die de hole shot namen voor Molds-Gray
Wilkinson-Millard begonnen als derde, maar het was close racing vooraan. Brown-Chamberlain hielden stand voor een derde overwinning, met Wilkinson-Millard die de tweede plek in handen hadden en hard achtervolgden. Maar ze hadden mechanische problemen af te rekenen, met nog maar drie ronden te gaan, hoorden we geluiden die van de voorkant van de machine kwamen. Brett vertraagde tot een veilig tempo om de race
te kunnen uitrijden. Maar dat lieten Molds-Gray niet aan hun neus voorbijgaan en stoten door naar de tweede plaats, Hodges-Wilkinson kwamen nog dicht op de derde plek maar werden vierde. Graeme-Henderson er net achter op plek vijf. Campbell-Graham en Pelling-Curnow streden om de zesde plaats.
Aan het einde van weer een veelbewogen dag verloren Wilkinson-Millard hun rode leidersplaat. En zo hebben de huidige kampioenen Brown-Chamberlain
een voorsprong van vier punten bij het ingaan van de laatste ronde. Schimmels-Gray houden derde plek in het kampioenschap. Hodges-Wilkinson werd die dag vierde in het algemeen klassement en komen zo ook vierde in het kampioenschap. Met Foden-Cooper, Kinge-Phelps en Jake Brown-Horton die niet aantraden in deze ronde, was het een shuffle van kampioenschapsposities in de top 10. Pelling won de expertklasse op de dag en schoof op naar de vijfde plaats in het kampioenschap, een schitterende prestatie. Neil Campbell/ Ross Graham hebben slechts elf punten achterstand op hun zesde plaats.
Mis de laatste ronde volgende maand op 14 augustus in Cusses Gorse bij Salisbury niet, waar de strijd om 2022 kampioen te worden zal worden beslecht. Het is de laatste ronde van het Southern Centre Championship en een British Championship double header met zijspannen en quads, het is een evenement dat je niet mag missen.
Tekst en foto ; Tracy Thacker
Round 5 Totals | ||||||
1 | 888 | Stuart Brown/ Josh Chamberlain | 75 | 25 | 25 | 25 |
2 | 199 | Brett Wilkinson/ Joe Millard | 64 | 22 | 22 | 20 |
3 | 14 | Gary Moulds/ Lewis Gray | 62 | 20 | 20 | 22 |
4 | 13 | Michael Hodges/ Jack Wilkinson | 52 | 16 | 18 | 18 |
5 | 5 | Neil Campbell/ Ross Graham | 49 | 18 | 16 | 15 |
6 | 21 | Paul Pelling/ Michael Curnow | 43 | 15 | 14 | 14 |
7 | 112 | Jonathan Wilson/ Andrew Rowan | 39 | 13 | 13 | 13 |
8 | 89 | Liam Mudie/ Jim Kinge | 37 | 14 | 12 | 11 |
9 | 6 | Tony Grahame/ Ryan Henderson | 35 | 4 | 15 | 16 |
10 | 128 | Antony Green/ Jason Green | 31 | 8 | 11 | 12 |
11 | 56 | Luke Banks/ Liam Hodges | 30 | 12 | 8 | 10 |
12 | 377 | Sam Watson/ Jak Watson | 29 | 11 | 9 | 9 |
13 | 40 | Jack Rogers/ Ryan Beavis | 25 | 10 | 7 | 8 |
14 | 186 | Stuart Gair/ James Porter | 20 | 9 | 5 | 6 |
15 | 444 | Jack Shepherd/ Louise Houston | 16 | 7 | 4 | 5 |
16 | 137 | Taylor Whitt/ Sam Marshall | 13 | 0 | 6 | 7 |
17 | 92 | Adam Field/ Darren Bishop | 10 | 0 | 10 | 0 |
18 | 88 | Angus Waller/Andrew Sheppard | 9 | 6 | 3 | 0 |
19 | 24 | Neil Warrington/ Thomas MacKay | 7 | 5 | 2 | 0 |
BRITISH CHAMPIONSHIP
Pos | Competitor | Total Points | |
1 | 888 | Stuart Brown/ Josh Chamberlain | 349 |
2 | 199 | Brett Wilkinson/ Joe Millard | 345 |
3 | 14 | Gary Moulds/ Lewis Gray | 279 |
4 | 13 | Michael Hodges/ Jack Wilkinson | 234 |
5 | 21 | Paul Pelling/ Michael Curnow | 173 |
6 | 5 | Neil Campbell/ Ross Graham | 162 |
7 | 4 | Dan Foden/ Nathan Cooper | 155 |
8 | 128 | Antony Green/ Jason Green | 152 |
9 | 3 | George Kinge/ Dan Phelps | 144 |
10 | 6 | Tony Grahame/ Ryan Henderson | 138 |
11 | 112 | Jonathan Wilson/ Andrew Rowan | 119 |
12 | 89 | Liam Mudie/ Jim Kinge | 117 |
13 | 100 | Jake Brown/ Paul Horton | 104 |
14 | 186 | Stuart Gair/ James Porter | 85 |
15 | 145 | Lee Foyle/ Kevin Foyle | 77 |
16 | 444 | Jack Shepherd/ Louise Houston | 72 |
17 | 56 | Luke Banks/ Liam Hodges | 64 |
18 | 40 | Jack Rogers/ Ryan Beavis | 62 |
19 | 137 | Taylor Whitt/ Sam Marshall | 55 |
20 | 377 | Sam Watson/ Jak Watson | 54 |
21 | 8 | Matthew Connor/ Guy Eastman | 43 |
22 | 281 | Andrew McKibbin /Adam McKibbin | 38 |
23 | 110 | Tony Murch/ John Murch | 32 |
24 | 181 | Richard Gilham/ Miles Gilham | 27 |
25 | 36 | Kyi Addis/Cameron Addis | 27 |
26 | 69 | Tony Willis/Gordon Ringland | 26 |
27 | 92 | Adam Field/ Darren Bishop | 20 |
28 | 114 | Sam Osbaldiston/ Harley Lloyd | 10 |
29 | 24 | Neil Warrington/ Thomas MacKay | 9 |
30 | 88 | Angus Waller/Andrew Sheppard | 9 |
31 | 7 | Dean Faulkner/Curtis Beck | 8 |
32 | 87 | Jack Scarr/ Ryan Scarr | 1 |
EXPERT CHAMPIONSHIP
Pos | No | DRIVER / PASSENGER | Total |
1 | 21 | Paul Pelling / Michael Curnow | 313 |
2 | 128 | Anthony Green / Jason Green | 271 |
3 | 6 | Tony Grahame / Ryan Henderson | 250 |
4 | 89 | Liam Mudie / Jim Kinge | 210 |
5 | 112 | Jonathan Wilson / Andrew Rowan | 208 |
6 | 186 | Stuart Gair / James Porter | 181 |
7 | 444 | Jack Shepherd / Louise Houston | 168 |
8 | 56 | Luke Banks / Liam Hodges |
—