De 13 met Peter Vandebroek

Wie de zijspansport volgt weet dat er naast elk team heel wat andere mensen hun steentje bijdragen in het wel en wee van de gedreven rijder en bakkenist. Vandaag gaan we met onze vragen tot bij misschien wel één van de allerbelangrijkste schakels in het runnen van een team. En als we dan toch iemand moeten kiezen waar we van weten dat hij vrij makkelijk te bereiken is maar ook geen blad voor de mond zal nemen. Komen we al vrij snel uit bij Peter, al jaar en dag de vaste monteur in Team Vanluchene. Het lag dan ook voor de hand dat ik enkele prangende vraagjes had die ik hem wou laten beantwoorden. Ik hoop dat jullie net zoveel leesplezier ervaren dan ik en dat we wederom vele reacties mogen ontvangen. Scrol vlug verder voor alle vragen….

1) Spreken we de naam Marvin Vanluchene uit dan denken we gelijk aan de schaduw van hem zijnde Peter Vandebroek. Beide kan je maar beter in één adem uitspreken want al jaar en dag een vaste waarde in het team. Hoe en wanneer ben jij deel gaan uitmaken van het team?
“Ik kende Marvin al van naam maar heb hem pas echt leren kennen in 2014 en hebben samen zijn eerste GP’s gedaan in 2015. Dit beviel zo goed dat we nog steeds als één team naar de wedstrijden afzakken.”

2) Waarschijnlijk ben je net als vele anderen die nagenoeg al hun vrije tijd en vakantie opofferen voor je team! Brengt dit geen extra druk of spanning mee voor je privé en dagelijks werk? “Ik heb idd 90% van men vrije tijd en verlof in de cross gestoken maar dit was een uitlaatklep voor mij en ik heb het ook nooit gezien als werk. Men vrouw was/is het daar niet altijd mee eens maar de overige 10% besteden we dan ook volledig samen en alleen voor haar. Toch is ze trots op wat ik doe en geniet ze mee van de successen en tegenslagen die we als team meemaken, en ik ben haar daar erg dankbaar voor.”

3) Je bent de hoofdmonteur van het team. Wat behelst dit en welke taken heb je door de week en in een raceweekend zoal te doen? “Chef is maar een titel en ik hecht er ook geen belang aan we zijn een team en moeten er samen voor gaan anders lukt het niet! Door de week is het alles uit elkaar halen, controleren en terug klaar maken voor het volgende weekend. In een raceweekend is het minder uit elkaar halen maar meer alles controleren en herstellen waar nodig. Voor mij dan meer bepaald het motorgedeelte met alles wat er mee samenwerkt. In de raceweekends kunnen we ook rekenen op meer hulp dan ik alleen en dat is best goed want
het kan vrij hectisch zijn bij Grand Prix wedstrijden.”

4) Voor wie heb je naast Marvin een mateloze bewondering of respect, en waarom?
“Voor iedereen die op niveau bezig is met de zijspansport heb ik enorm veel respect omdat k weet wat iedereen er moet voor doen. Al heb ik toch altijd een boontje gehad voor Robbie Bax een topper in zijn vak en dat niet altijd even makkelijk als de broer van! Als piloot zal er altijd een streepje voor zijn voor de #2, namelijk Marvin Vanluchene. Wat die jongen heeft verwezenlijkt is weinigen gegeven, en hij blijft over alles nuchter nadenken. Dik respect!”

5) Heb jij inspraak bij te nemen beslissingen die genomen moeten worden in belang van het team zoals keuze van bepaalde te gebruiken onderdelen, bakkenist,… Of zijn dit zaken waarbij Marvin met zijn sponsoren over gaan? “In een team is er altijd overleg maar de hoofdbeslissing zal altijd bij de piloot en manager liggen, en dit is maar goed ook.”

6) We merken een grotere professionalisering in de paddock. Grote trailers doen hun intrede, motoren worden aan laptops gelegd,.. kortom we gaan de weg op zoals in de MXGP. Hoe houden jullie ook alle kosten en vooral de vele data bij van afgelopen wedstrijden en hoe doen jullie dit dan? “Wij hebben altijd met 2T motoren gereden en daar is nog geen laptop voor nodig. In samenspraak met de motorbouwer wordt er beslist hoe en wat, en door de jaren heen weet je op voorhand waar je naartoe gaat. En wat er moet gebeuren en de belangrijkste dingen worden genoteerd. De kosten zijn voor Marvin en Geert de manager, daar moeten wij
(monteurs en andere teamleden)ons gelukkig niet mee bezig houden.”

7) Hoe zie jij de zijspansport komende tijd evolueren kijkend naar de landen naast ons is het in België echt huilen met de pet op? “In België is het al enkele jaren huilen met de pet op en heel zeker voor de sidecars. De parcours vallen 1 voor 1 weg, en de weinige die er nog zijn, zijn dan niet echt geschikt voor de sidecars. Meer nog, vaak zien ze ons zelfs liever niet komen! Eén grote samenwerking door alle bonden en liefhebbers van de sport zou al veel kunnen oplossen denk ikzelf. Maar krijg die neuzen maar eens in dezelfde richting!”

8) In de zijspansport is er een erg grote familiale sfeer. Toch zien we dat teams snel van bakkenist wisselen of toch bijna elke 2 jaar. Dit lijkt me voor de mensen die sleutelen ook niet altijd even leuk als er altijd andere jongens komen en gaan? ” Bij de mensen die sleutelen zie je dit veel minder. Ben jij al eens gepolst geweest om eventueel van team te ruilen? De stoelendans is er altijd geweest en is voor ons monteurs niet echt vervelend. Je past je snel aan en probeert voor hen het maximale eruit te halen. Aanbiedingen zijn er altijd maar als monteur ligt je hart toch meestal in een vast team.”

9) We hebben net voor de pandemie met WSC een nieuwe promotor die de zijspansport naar een hoger level willen brengen. De naweeën hiervan zijn nog te duidelijk aanwezig en zagen we afgelopen seizoen meermaals de kop opsteken. Is WSC goed bezig of wat zouden ze
bijvoorbeeld anders kunnen doen om toch meer aandacht te krijgen bij het grotere publiek?
“Ik denk dat het moeilijk is om meer aandacht te krijgen bij het grote publiek. De zijspan sport is altijd een kleine familie geweest en het grootste deel staat volgens mij ook niet te springen voor MX GP toestanden. WSC heeft de fout gemaakt om hun financiële steun te zoeken in de sport en de teams, in plaats van enkele grote buitenstaanders te zoeken en warm te maken voor de sport, maar wat niet is kan nog altijd komen zekers? Het zou een grotere naamsbekendheid met zich meebrengen en de kosten voor teams drukken, want dit blijft het grote struikelblok bij teams die de stap willen maken naar dit niveau.”

10) Je hebt ervaring met de twee toonaangevende framebouwers zijnde VMC en WSP. Wat zijn de grote verschillen tussen deze frames, of is er nagenoeg geen verschil en is het de naam en grote van het bedrijf die maakt dat meer dan de helft op WSP rijden? “Vroeger zal er wel wat verschil zijn geweest door al de ervaring die Daniël in zijn carrière heeft opgedaan en in zijn frame gebouwd. In de loop der jaren zal dit nog miniem zijn. En er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn voor allebei net zoals er BMW of Mercedes liefhebbers zijn, maar geloof me beide frames zijn heel goed en betrouwbaar.”

11) De krachtbron die Team Vanluchene gebruiken is reeds jaar en dag Zabel. Toch zien we laatste jaren meer merken zich aan de absolute top nestelen zoals Husqvarna en Mega. Biedt dit voor jullie als team meer zekerheid over tip top motoren of blijft die steun gewoon jaar na jaar dezelfde, en over welke steun spreken we dan? “Al jaren rijden wij met Zabel en met steun. Natuurlijk zullen de toppers altijd wat meer steun krijgen. Het belangrijkste is dat de motorbouwers vooruitgang maken en niet blijven stilstaan en dit kan enkel door een goede samenwerking. Mede door het lange samenwerken weet de motorbouwer wat een rijder wil van de krachtbron en daar werkt hij dan ook naartoe. In de loop van het jaar zullen er minder grote aanpassingen plaatsvinden dan bijvoorbeeld in de winterperiode alwaar er meer tijd is voor testen.”

12) Het lijkt er nu wel erg sterk op dat één der grootste smaakmakers de zijspansport vaarwel zegt zijnde Julian Veldman. Wie zie jij voor volgend jaar een stabiel en goed seizoen rijden, en wat is jouw pronostiek voor de top 3 aan het eind van het jaar? “Er zijn enkele erg jonge teams opkomst en hopelijk kunnen zij snel aanpikken bij de top! Zo is er een groter kopgroep komen er mooiere duels uit de bus mag ik hopen. Dat maakt dan ook weer dat er meer aandacht zal zijn vanuit de pers voor de zijspancross. Een top 3 vind k moeilijk omdat we nog niet zeker weten wie er nog zal bij zijn maar zoals de laatste jaren zullen Hermans, Bax, Vanluchene, Van Werven en Varik zich gaan moeien aan de top met hopelijk enkele verrassingen!”

13) Is of was Kaspars Stupelis in jouw ogen daadwerkelijk de grootste aller tijden of heb je hier een andere mening over en waarom? “Kaspars is zeker een van de grootsten. Hij heeft het niet altijd makkelijk gehad maar toch altijd blijven presteren, waardoor hij op heel veel respect kan rekenen in en buiten onze sport. Hij heeft concurrentie gehad maar zij hebben het niet zolang volgehouden dan hem en net daarom is hij een ware TOPPER en GROOT Kampioen!”