Exit Lommel?

Foto WSC

Nu ook donkere wolken voor het cross en training circuit van Lommel. Moet het vanaf 1 januari dicht, omdat de onverdraagzaamheid meer extremere vormen aan nemen?Lommelwood alwaar afgelopen jaar circa 4.500 trainingssessies werden afgerond, 5 officiële wedstrijden zijn betwist staat of valt met de versoepeling van de vergunning. Anders gaat het circuit volgens oud GP-rijder Jaak Vanvelthoven, voorzitter van de vzw, per 1 januari dicht!

Lees hieronder het gepubliceerd verslag in het Belang van Limburg van Jürgen Schrooten

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) leverde in april 2023 – na protest van een buurtbewoner – een nieuwe vergunning onder voorwaarden af aan het Stedelijk Motorcrosscentrum Lommel. Zo moest er gesnoeid worden in het aantal wedstrijden en moest het circuit het geluidsniveau beperken en continu meten. “Aan woonzones moesten we onder 50 decibel blijven.” Dat hebben we nooit overschreden. Op het circuit moesten we onder 113 dB blijven, dat bleek helaas niet haalbaar. We zaten meestal tussen 113,4 en 113,7. “Dat hebben we ook eerlijk aangegeven “, zegt Vanvelthoven.

“Vanaf 1 januari 2024 moeten we zelfs onder de 112 decibel blijven.” Dat is onmogelijk omdat er op dit moment geen enkele constructeur een motor kan leveren die daaronder duikt. Vorige week is er op een meeting van de FIM (Internationale Motorsportfederatie, nvdr.) in Engeland beslist om in 2024 114 dB als norm te nemen, in 2025 wordt dat 112 dB. Zo krijgt de industrie de tijd om de motoren aan te passen. Waarom moeten we in Vlaanderen sneller willen gaan dan in de rest van de wereld? We beslissen nu toch ook niet dat iedereen in Vlaanderen volgend jaar met een elektrische auto moet rijden. “Er zijn overgangsjaren nodig.”

Minister Demir
De vzw heeft dan ook een aanvraag tot bijstelling/versoepeling van de vergunning – lees tijdelijke verhoging van de geluidsnorm – ingediend bij de Limburgse deputatie. “Maar die procedure kan een paar maanden aanslepen”, zucht Vanvelthoven. “Daarom hebben we ook een brief gestuurd naar minister Demir. Zij kan de vergunning schorsen of de oude vergunning (met 113,9 dB als norm, nvdr.) weer laten gebruiken tot provincie Limburg een beslissing heeft genomen. De vraag is: “Wil ze dat?”

“Het is wettelijk onmogelijk om een vervallen vergunning opnieuw in dienst te nemen”, klinkt het op het kabinet van Demir. “Wat de versoepeling betreft: die bevoegdheid ligt bij de provincie, niet bij ons.” Vlaanderen moet hun oordeel afwachten en kan juridisch niet ingrijpen. “We hebben bij de deputatie wel aangedrongen tot een snelle behandeling.”

“Als Demir niks kan of wil doen, dan is het vanaf 1 januari gedaan met motorcross in Lommel”, zucht Vanvelthoven. “Met alleen wat 50, 65 en 80 cc-motoren (die wel onder de 112 dB blijven, nvdr.) is het onmogelijk om te overleven. Dan moeten we sowieso enkele maanden – tot de provincie een beslissing heeft genomen – dicht. “En dan is het nog afwachten wat er beslist wordt…”

GP Lommel?
Motorcross zonder Lommel. Het is als een café zonder bier. Lommel is al decennialang het mekka van de motorcross. De bijnaam zegt genoeg: Lommelwood. “Al die duizenden rijders, veelal amateurs, komen in de kou te staan. Waar moeten die dan gaan trainen?”, sakkert Vanvelthoven. “Dit is een gigantische klap voor onze sport.” Eentje die ook een economische weerslag zal hebben. Heel wat teams hebben hier hun uitvalsbasis. Heel wat cross gerelateerde bedrijven liggen in de buurt van het circuit. Dat zorgt voor heel wat tewerkstelling. “Die zullen ook allemaal verdwijnen, hé.”

Vraag is ook: wat met de Grote Prijs van Lommel, die nog tot 2026 op de WK-kalender staat? “Dat is in principe geen probleem”, zegt organisator Johan Boonen. “Je kan een aparte vergunning aanvragen voor een wedstrijd.” Maar Lommel is meer dan alleen maar die Grote Prijs. Lommel is het centrum van de motorcross in Europa. Dat moet zo blijven. De constructeurs zijn volop bezig om het geluid te beperken. Geef ons dus a.u.b. nog een jaar of twee de tijd.”   (einde verslag krant Belang van Limburg van Jürgen Schrooten)

Onze bekommernis gaat ook per direct uit naar de GP van de zijspannen? De vrees moeten we reëel nemen gelet op de druk die op de vzw komt te liggen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk eerst kijken naar de MXGP, en pas dan naar het kleinere broertje de zijspannen die de vooropgestelde geluidsnormen ook niet halen. Dit wordt zeker nog voer voor ettelijke artikels, jammere zaak en alweer een staaltje hoe we verzuren en vervreemden van elkaar en vooral niks meer tolereren van een ander, zielig en triest! (Geert Gelaude)